تا ۴۰٪ تخفیف دوره‌های حسابداری ویژه تابستان!

آشنایی با قوانین مهم حقوق و دستمزد

شعله دانش · 1402/07/02

حقوق و دستمزد

حقوق و دستمزد به مبلغی گفته می‌شه که یک کسب و کار بر حسب یک دوره‌ی زمانی مشخص به کارکنان خودش بابت خدمات انجام‌شده، پرداخت می‌کنه و معمولا این پرداخت‌های مالی توسط بخش حسابداری شرکت مدیریت میشه.

تفاوت حقوق و دستمزد

دستمزد به مبلغی گفته میشه که به صورت ساعتی یا روزانه به پرسنل تعلق می‌گیره و حقوق، میزان مبلغی هست که به صورت ماهیانه به پرسنل پرداخت می‌شه. به عبارت دیگه، پرداخت حقوق معمولا به صورت منظم و در پایان ماه به افراد صورت می‌گیره، اما دستمزد، تنها شامل پرداخت‌هایی هست که به صورت موقت یا برای کارهای خاص و محدود به کارکنان تعلق می‌گیره. 

بنابراین، محاسبه‌ی دستمزد بر مبنای ساعت کار انجام میشه و با حقوق که مبنای پرداخت ماهانه داره متفاوته.

تهیه‌ی لیست حقوق و دستمزد

تهیه‌ی لیست حقوق و دستمزد به معنای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان یا کارگران در یک سازمانه. این لیست ممکنه دارای جزئیاتی مانند نام و نام‌ خانوادگی پرسنل، سمت یا شغل، حقوق ثابت، پاداش اضافی، بیمه‌ها و مزایا، ساعات کاری و غیره باشه. این اطلاعات می‌تونه به مدیران کمک کنه تا بهترین تصمیمات مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد را بگیرن.

عواقب عدم ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد

تاخیر و عدم ارسال مالیات لیست حقوق و دستمزد و بیمه می‌تونه مشمول پرداخت جریمه‌ی نقدی بشه که توی این دوره به طور کامل بهش می‌پردازیم.

از عواقب دیگه‌ی عدم ارسال مالیات حقوق و دستمزد محدودیت‌های قانونی اعم از ممنوعیت شرکت در مناقصات دولتی، اخطارهای قانونی به سازمان، یا حتی ممنوعیت فعالیت تجاری در برخی حوزه‌ها هست که سازمان برای فعالیت‌های آینده ممکنه با اون مواجه بشه. رعایت قوانین و نحوه‌ی تهیه لیست حقوق و دستمزد به صورت دقیق و درست بسیار اهمیت داره.

اطلاعات مورد نیاز برای تهیه‌ی لیست حقوق و دستمزد

  • اطلاعات هویتی کارکنان
  • تاریخ شروع کار
  • حقوق پایه ماهانه
  • پاداش و مزایا
  • ساعات و شیفت‌های کاری
  • حق بیمه
  • کسریات مالیاتی
  • مجموع حقوق دستمزد ماهانه

همچنین اطلاعات دیگه‌ای مانند اضافه کاری، مرخصی، مرخصی بدون حقوق و سایر اطلاعات مربوط به شرایط کاری هم ممکنه توی لیست حقوق و دستمزد لحاظ بشه.

مزایای یادگیری قوانین و محاسبه حقوق و دستمزد

یادگیری نحوه محاسبه حقوق و دستمزد به این دلیل اهمیت زیادی داره که محاسبه، پرداخت و مدیریت حقوق و دستمزد کارکنان برمبنای مجموعه‌ای از قوانین و مقررات، باید با دقت کافی انجام بشه.  و در واقع روشی رو براتون شفاف‌سازی می‌کنه که به کمک اون می‌تونید به عنوان یک حسابدار یا کارفرما، حقوق و دستمزد منصفانه‌ای را دریافت یا پرداخت کنین. همچنین با آگاهی از قوانین حقوقی مربوط به حقوق و دستمزد، می‌تونید از حقوق خودتون دفاع و از سواستفاده‌ها جلوگیری کنین.

مواردی که در این دوره به آن می‌پردازیم:

  • قوانین مهم حقوق‌ و دستمزد
  • نحوه‌ی ارسال لیست حقوق و دستمزد
  • جرایم عدم و تاخیر در پرداخت مالیات حقوق و دستمزد
  • نحوه‌ی محاسبه‌ی حقوق و دستمزد و….

فواید تهیه‌ی این درس در پرساگرام

با تهیه درس «آشنایی با قوانین مهم حقوق و دستمزد» با قوانین آشنا می‌شین و نحوه بکارگیری و محاسبه این آیتم‌ها رو در لیست حقوق یاد می‌گیرین.

توی این درس ما اون مواردی که مهم‌تر بودن و ارزش بیشتری داشتن رو براتون جدا کردیم و آموزش دادیم تا به خوبی با این قوانین آشنا بشید. یادگیری این آموزش کمکتون میکنه تا در مذاکرات حقوقی و قراردادهای کاری بهتر عمل کنید.

اطلاعات دوره

زمان تخمینی: 8 دقیقه

سطح دشواری: متوسط

برچسب‌ها:

مدرس دوره

شعله دانش
شعله دانش مدرس

مدرس دروس حسابداری پُرساگرام، خانم شعله دانش، تحصیلات آکادمی رو در رشته حسابداری و مقطع کارشناسی ارشد به اتمام رسونده و در مدیریت مالی کسب و کارهای متفاوت، نقش کلیدی و راهبردی داشته. ایشون مدیر و مشاور مالی با 20 سال سابقه مفید و موثر در حوزه حسابداری، پروژه‌های مالی بزرگی رو با موفقیت مدیریت کرده. همچنین با سال‌ها سابقه تدریس در حوزه حسابداری، نسبت به آماده سازی دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته برای ورود به بازار کار فعالیت دارن. شیوه تدریس ایشون آمیخته‌ای از علم و تجارب بدست آورده، جهت اجرای عملیاتی شاخه‌های مختلف حسابداری هستش.

آشنایی با قوانین مهم حقوق و دستمزد

خرید دوره

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام و درود
      این درس فقط برای افرادی تعبیه شده که قصد دارن موارد ابتدایی لیست حقوق رو بشناسن و قطعا قوانین تکمیلی در درسی مجزا ارائه خواهد شد.
      موفق باشید

تعداد دانشجویان 621

اطلاعات دوره

محتویات: ویدیوها و جزوه‌های آموزشی

زمان تخمینی: 8 دقیقه

سطح دشواری: متوسط

برچسب‌ها:

logo-samandehi